הנה הגיע פורים וכיצד נוכל לשמוח ולחגוג השנה כאשר יקירנו עדיין לא שבו הביתה, משפחות כה רבות הצטרפו למשפחת השכול, כה רבים פצועים בגוף ובנפש, והמלחמה עדיין לא תמה?
בכל כך הרבה מובנים החברה הישראלית והיהודית עדיין נתונה בתודעה השביעי באוקטובר (שמחת תורה תשפ"ד).
כיצד נחגוג את פורים השנה? מה משמעותו של היום בעידן הנוכחי?
המסורת היהודית ידועה בכך שהיא מערבבת שמחה ועצב, ממש כשם שאנו עוברים מיום הזיכרון ליום העצמאות, כך גם אנו עוברים מתענית אסתר לחגיגות הפורים. אולם חשוב שנזכור שהמעבר לשמחה אינו מבטל את הצער, הצער והשמחה שלובים זה בזה באחדות הניגודים ואנו נדרשים לתודעה מורכבת שבה אנו מסכימים לגם וגם. ממש כפי שכתב יהודה עמיחי בשירו הנפלא "אדם בחייו":
נשאל את עצמנו מה המלכות שעלינו ללבוש? כיצד עלינו ליטול אחריות ומה נעשה פורים הזה עבור אלו שמזלם לא שפר עליהם?
"ולישרי לב שמחה"- על שמחה ומהותה בפורים
פורים הוא חג השמחה, ליהודים היתה אורה ושמחה, גם בחג סוכות אנו מצווים על השמחה, "ושמחת בחגך והיית אך שמח". וכבר שאלו על זה חז"ל כיצד ניתן לצוות על השמחה?
האם ראוי לצוות לשמוח בכל תקופה, ומה עם מי שאין ביכולתו לשמוח עתה?
ננסה קודם להבין על איזו שמחה מדובר ולשם כך נעזר בדבריו של הרב רונן נויברט, רב קהילת 'אהל ארי', רעננה :
"אמר ר' יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב: כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה, כך משנכנס אדר מרבין בשמחה." (תענית כ"ט.) " חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה " (ברכות נד.).השמחה ביהדות אינה מעשה של בריחה והתנתקות. איננו שמחים על מנת להתנתק, ולו במעט, מקשיי המציאות. איננו מנסים לשכוח את הצרות. שמחה של בריחה היא אכן בעייתית מבחינה מוסרית, בעיתות של צער ואבל. ברם, השמחה היהודית האמיתית הינה שמחה של עומק, שמחה של חיבור וזכרון. דוקא זכרון הכאב הוא המעצים את השמחה והופך אותה לשמחה מלאה – השמחה היא חובה ולא רשות. גם אם אין כל רצון וחשק לשמוח, אנו חייבים להתגבר על יצרנו ולהכריח את עצמנו לשמוח שהרי זוהי עבודת החודש, ממש כשם שעבודת אב היא להתאבל."
הרב רונן נויברט, רב קהילת 'אהל ארי'
אם כן ננסה להתחבר לשמחה עמוקה, שאינה משכיחה את הצרות אלא מחברת את הכאב אל השמחה. פרשנות נוספת לשמחה היא של האדמו"ר מפיאסצנה, הרב קלנימוס קלמיש שפירא, המביא בספרו " אש קודש" שנכתב בגיטו ורשה את הדברים הנ"ל (פורים ת"ש) :
"מובא בתיקוני זוהר, שפורים כיום הכיפורים. כמו שהתענית והתשובה שביום כיפור חובה לקיימם מפני גזרת הקב"ה, כן גם שמחת פורים. לא רק אם האדם עצמו בשמחה צריך הוא לשמח, אלא אף אם הוא בשפלות ובשבירת הלב, המוח וכל רוחו נרמס, חוק הוא שצריך, על כל פנים, איזה ניצוץ של שמחה להכניס אל ליבו".
האדמו"ר מפיאסצנה
גם בתוך כל הכאב חשוב שנשאיר מקום להודיה, לשמחה, לניצוץ של תקווה, לכל מה שחזק אותנו. מה משמח אותנו השנה?
בין הסתר לאסתר
מגילת אסתר נחשבת כמגילה בה הקב"ה כביכול מסתתר. שמו אינו מופיע בה במפורש וכל השתלשלות הדברים נעשית כך שהוא נמצא כביכול מאחורי הקלעים. גם שמה של אסתר המלכה מרמז על הסתרת הפנים הזו, וכן היותה של המגילה מתרחשת בתקופת הגלות (וזהו החג היחיד הקשור לתקופה זו) תקופה של התבוללות בין הגויים, מוסיפה לתחושת ההסתר. הגאולה במגילת אסתר בוקעת מתוך הריחוק וההסתרה ולכן זו גאולה מורכבת. גאולה שיש בה גם עמימות והסתרה.בין הסתר לאסתר אנחנו בתקופה בה יש הרבה אי בהירות, האור מוסתר,ואנשים רבים חווים משברי אמונה, אמונה באל ואמון באדם, בשפה התיאולוגית החסידית, תקופות כאלה נקראות תקופות של הסתר הפנים וכבר חז"ל קישרו את ההסתרה לאסתר:
" אסתר מן התורה מנין ? שנאמר : 'ואנכי הסתר אסתיר פנַי ביום ההוא' "
בבלי, חולין, קל"ט ב'
בהגות החסידית יש כתיבה רבה על הסתר הפנים, נביא פה את דבריו של רבי נחמן מברסלב על ההסתרה שבתוך ההסתרה
"ואנכי הסתר אסתיר" דהינו שאסתיר ההסתרה, שלא ידעו כלל שהשם יתברך נסתר ואזי בודאי אינו יכול למצא אות, מאחר שאינו יודע כלל שצריך לבקש אותו , כי אינו יודע כלל שהשם יתברך נסתר ממנו, כי ההסתרה בעצמה נסתרת כנ"ל אבל באמת אפילו בכל ההסתרות, ואפילו בההסתרה שבתוך הסתרה, בוודאי גם שם מלובש השם יתברך כי בוודאי אין שום דבר שלא יהיה בו חיות"
ליקוטי מוהר"ן קמא'
מה מוסתר מכם כרגע? ומה מתגלה דווקא בתקופה הקשה הזו ?
כן לביטחון לא לנקמה
מגילת אסתר מציבה את השאלה המורכבת מה בין הגנה עצמית לבין נקמה? מתי עובר הגבול? ומה עם השמחה בהריגת אויבי היהודים?
נקרא את הפסוקים של פרקים ח' וט' המסיימים את המגילה:
אחשוורוש מתיר להם לעמוד על נפשם ולהרוג את כל מי שצר עליהם וגם.. לבוז את השלל ומה קורה? המציאות מורכבת,מצד אחד הם יוצאים והורגים בכל מי שצר עליהם, הם הופכים את הגורל ומגינים על עצמם, אך נדמה שהם לא מסתפקים בכך ומבקשים עוד יום כדי לעשות בשונאיהם כרצונם! ומצד שני הם אינם נוגעים בשלל :
" וּבַבִּזָּה לֹא שָׁלְחוּ אֶת-יָדָם."
פרק ט' ט"ו
קשה לשפוט מציאות של אחרים בתקופה של פחד אולם מגילת אסתר מעלה ביתר שאת את הצורך בשיחה כנה מה אנו עושים? מה המקום של הנקמה במלחמה הנוכחית?
התנועה הרפורמית מאמינה שערך השלום חייב להיות הערך שמנחה אותנו בכל מעשינו ולכן אנו נוהגים לסיים את קריאת המגילה בתפילה לשלום:
בתוך ארבעת מצוות פורים מונחות שתי מצוות הקשורות ביחסים שבין בני אדם: משלוח מנות ומתנות לאביונים משלוח מנות נועד להוסיף אהבה ואחווה בין אדם לחבירו, ועל כן השולח מנות לחברו בעילום-שם לא קיים את מצוותו. לעומת זאת, מתנות לאביונים הם כצדקה, שנועדו לעזור לעני באופן הטוב ביותר. ולכן כשאפשר, עדיף לתת את המתנות לעניים בעילום-שם.
"מוטב לאדם להרבות במתנות אביונים מלהרבות בסעודתו ובשלוח לרעיו, שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב האומללים האלו דומה לשכינה, שנאמר (ישעיהו נז, טו): לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים".
כתב הרמב"ם (מגילה ב, יז)
משלוח מנות- כיצד נוכל לשמח את היקרים לנו השנה? האם יש משפחות שהאהובים שלהם רחוקים או שמא נפצעו, ונוכל לפנק אותן במיוחד השנה?
מתנות לאביונים : אנו נמצאים השנה במצב בו קהילות רבות התפרקו, יש כ"כ הרבה מפונים ואנשים שפרנסתם נפגעה, נרבה במצוות הצדקה וזו תהיה עיקר שמחת פורים שלנו השנה
מלבד זאת ניתן גם מקום לשפת האביונים, כה רבים מאיתנו השנה ואולי כולנו לא יכולים באמת לחגוג בואו ניתן מקום לפת האביונים
"אני מדמיינת שתהיה רשות לשפת האביונים להישמע שנאמר בקול "אביון אני – אין לי "- ונבוא וניתן זה לזו רשות לומר : "אין לי שמחה,אין לי מנוח, אין לי שקט, ומבוקש לי מקום שקט עליו תונח הנפש" וישבו אלו עם אלו ויתנו מתנות לאביונים :רגע ,עציץ,ענף, ספסל מקום לשבת, לבכות, להיות, להיזכר בטוב"